spot_img
4.1 C
Târgu Jiu
vineri, aprilie 19, 2024
Altele
    AcasăEconomicCEO răspunde solicitărilor publice în SCANDALUL depozitului de la Rovinari

    CEO răspunde solicitărilor publice în SCANDALUL depozitului de la Rovinari

    CE Oltenia prezintă în cele de mai jos informațiile solicitate public cu privire la realizarea noului depozit de cărbune de la EMC Roșia:
    1. Care este costul estimat inițial pentru construirea noului depozit de cărbune, cât s-a cheltuit, în realitate, până în prezent, și care vor fi costurile totale?

    Costul estimat inițial pentru construirea noului depozit de cărbune, conform studiului de soluții, a fost de 80 milioane lei. În bază documentației tehnice elaborate ulterior s-a estimat că valoarea totală va fi de cca 57 mil lei.

    Până în prezent s-au contractat lucrări în valoare de cca 30 mil lei, sumă care include inclusiv cheltuielile de proiectare.

    2. Care este raportul cost – beneficiu, din moment ce, din datele publice existențe, până în prezent s-au cheltuit peste 500 de miliarde vechi cu construirea noului depozit, în condițiile în care e departe de a fi finalizat?

    Așa cum s-a precizat în răspunsul anterior, această informație asupra cheltuielilor efectuate până în prezent nu corespunde realității.

    Realizarea investiției este obligatorie pentru conformarea cu prevederile legislației de mediu, iar indicatorii tehnico – economici ai investiției se regăsesc în studiul de fezabilitate. Având valori pozitive, indicatorii demonstrează fezabilitatea investiției.

    3. De ce nu s-a decis folosirea depozitului de la Pinoasa? Cumva pentru că a fost necesară inventarierea de lucrări de sute de miliarde de lei vechi pentru firmele de casă ale conducerii CEO?

    Prin realizarea depozitului nou de cărbune de la Roșia societatea a utilizat variantă optimă care oferă posibilitatea utilizării unui număr cât mai mare de utilaje/instalații existențe în apropierea noului amplasament.

    4. Care sunt termenele succesive de finalizare a noului depozit de cărbune, angajate prin contractele încheiate până în prezent?
    Pentru contractele încheiate până în prezent, termenul de finalizare a lucrărilor prevăzute este primul trimestru 2019.

    5. Care au fost sancțiunile aplicate angajaților CEO implicați în contractarea și monitorizarea lucrărilor de construcție a noului depozit de cărbune, în condițiile în care acesta trebuia finalizat de câțiva ani?

    Explicații pentru întârzierea lucrărilor

    Personalul CE Oltenia implicat în contractarea și monitorizarea lucrărilor de construcție a noului depozit nu a realizat acțiuni care să conducă la prelungirea, în mod voit, a termenului pentru realizarea noului depozit de cărbune Roșia.

    Principalele cauze care au condus la prelungirea termenului de execuție sunt:
    • imposibilitatea achiziționării întregii suprafețe de teren necesare realizării depozitului pe locația stabilită inițial, din cauza pretențiilor exagarate ale proprietarilor;
    • termenele mari, prevăzute de legislația în vigoare, pentru derularea procedurilor de achiziție a serviciilor de proiectare și realizare a lucrărilor, respectiv repetarea procedurilor de achiziție din cauza faptului că ofertanții nu au depus toate documentele obligatorii sau din cauza contestațiilor înregistrate;
    • emiterea Autorizației de mediu de către APM Gorj în anul 2017, din cauza solicitării Greenpeace de anulare a Acordului de mediu pentru scoaterea din circuitul silvic a unei suprafețe de teren. A fost depusă plângere la Comisia Europeană care a deschis un dosar în anul 2014, iar în anul 2017 cazul a fost închis.
    6. De ce nu sunt făcute publice toate contractele încheiate de CEO pentru realizarea noului depozit, inclusiv ultimul, în valoare de 165 miliarde de lei vechi, încheiat cu C. GRIMEX S.R.L.?

    Toate achizițiile derulate de către societate, inclusiv cele aferente realizării depozitului nou de cărbune Roșia, au fost făcute respectând legislația în vigoare cu privire la modul de comunicare/afișare a informațiilor.

    Documentele aferente achizițiilor contractate, inclusiv proiectele de contract, se găsesc postate pe sistemul electronic de achiziții publice (SEAP sau SICAP) utilizate la momentul achiziției, sisteme prevăzute de legislația în vigoare.

    Atribuirea contractului menționat s-a realizat prin procedura de Licitație deschisă, prin publicarea documentelor aferente achiziției, inclusiv a proiectul de contract, pe sistemul electronic de achiziții publice (SEAP). La licitație, conform prevederilor legislației în vigoare, au putut participă operatorii economici care au putut dovedi cu acte realizarea de lucrări similare, iar valoarea contractului este publicată, de asemenea, în SEAP.

    7. De ce nu sunt făcute publice acordurile de redeschidere a vechiului depozit de cărbune, emise de instituțiile statului care se ocupă de protecția mediului înconjurător? Cumva pentru că nu există astfel de acorduri?

    Pentru redeschiderea temporară a vechiului depozit de cărbune au fost emise hotărâri de guvern care sunt avizate de ministerele de specialiate. De asemenea, notă de fundamentare care stă la bază emiterii hotărârii de guvern are toate avizările ministerelor de resort.

    8. De ce conducerea CEO a preferat să vândă pe tot parcursul anului cantități uriașe de cărbune unor firme private, în loc să constituie din timp stocurile de cărbune necesare pentru iarnă viitoare?

    În acest an CE Oltenia a vândut cărbune către terți, conform prevederilor contractuale, și către salariați, conform prevederilor CCM) în proporție de 25% din cantitatea vândută anul trecut.

    În concluzie, valoarea cheltuielilor efectuate pentru construirea noului depozit nu coincide cu cea avansată în spațiul public de către persoane din afară companiei, iar susținerea utilizării depozitului de cărbune de la Pinoasa în locul celui nou de la Roșia este o dovadă a nedeținerii tuturor informațiilor despre desfășurarea activității miniere și energetice.

    Lucrările de construcție sunt monitorizate permanent de către responsabilii de contracte, diriginți de șantier, inclusiv de către Inspectoratul de Stat în Construcții, în conformitate cu prevederile legale.

    Garda de Mediu a monitorizat activitatea depozitului vechi din iarnă trecută, iar rapoartele și buletinele de analize care atesta faptul că nu au fost depășite limitele de praf și de zgomot impuse de legislația în vigoare există în arhiva Departamentului Protecția Mediului al CE Oltenia, putând fi puse la dispoziția celor interesați.

    Pentru “intarzierea de câțiva ani” nu poate fi responsabilă actuală conducere și nu pot fi aplicate sancțiuni salariaților CE Oltenia din cauza pretențiilor exagerate ale proprietarilor de terenuri sau pentru termenele/etapele legale de derulare a procedurilor de achiziții, sau pentru impedimentele create de asociațiile de mediu care urmăresc prin orice mijloace stoparea producerii energiei electrice pe bază de cărbune.

    Te-ar mai putea interesa

    2 COMENTARII

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.

    Ultima oră!

    Comentarii recente

    error: Content is protected !!
    %d blogeri au apreciat: