spot_img
5 C
Târgu Jiu
marți, martie 19, 2024
Altele
    AcasăExterneJaponia anunță dezvoltarea primului avion de luptă „generația a șasea”

    Japonia anunță dezvoltarea primului avion de luptă „generația a șasea”

    Anul trecut, ziarul japonez Nikkei a dezvăluit detalii spectaculoase despre cea de-a șasea generație de avioane stealth. Aeronava va fi dezvoltată pe plan intern și programului îi sunt alocați aproximativ 5 trilioane de yeni (aproximativ 48 miliarde de dolari). Aeronava, numită F-X, va fi construită, pentru a  depăși capacitățile aeriene ale vecinilor săi – China și Rusia.

    Potrivit estimărilor actuale făcute de Ministerul Apărării al Japoniei, China are la dispoziție peste 1.000 de avioane de „a patra generație”. Mai mult, Beijingul și-a exprimat ambiția de a construi mai multe avioane de „a cincea generație” cu capacitate stealth(de ascundere). Rusia, de asemenea, a introdus, de curând, o aeronavă de generația a cincea, dezvoltând, în același timp, un vehicul aerian mare, fără pilot.,Acest deziderat al Japoniei nu este complet nou, deoarece guvernul și-a detaliat, anterior, planurile pe termen mediu, de a-și dezvolta propriul avion de luptă de nouă generație în 2018. Ceea ce este nou, totuși, este începerea  programului.

    Se caută suport tehnic

    Deși este o țară avansată și inovatoare, din punct de vedere tehnologic, Japonia nu a dezvoltat noi nave de luptă pe plan intern de aproximativ 40 de ani. Din acest motiv, țara este foarte interesată să aducă suport tehnic din țările aliate, cum ar fi SUA și Marea Britanie. Potrivit comunicatului de presă „până în noiembrie 2020, Ministerul Apărării a restrâns potențialii candidați la Lockheed și Boeing din SUA și BAE din Marea Britanie. Aceștia au fost evaluați în trei domenii: capabilități de integrare a sistemelor, cum ar fi radar și rachete, înaltă capacitate de ascundere și tehnologie eficientă de dezvoltare.”

    Programul internațional de cercetare și dezvoltare va oferi avionului de luptă câteva funcții interesante de interoperabilitate cu forțele NATO,  mai ales în caz de urgență. Teoretic, noul avion de luptă ar trebui să poată împărtăși date cu aeronavele prietenoase din țările aliate, cum ar fi F-22 și F-35-urile sale, făcând operațiunile comune simplificate.

    Parteneriatul cu companii americane, precum Lockheed Martin, va aduce, de asemenea, câteva beneficii interesante pentru echipa de proiectare japoneză. Pe lângă experiența excepțională a Lockheed în proiectarea aeronavelor, companiile japoneze vor putea colabora și cu echipele tehnice de la Northrop Grumman. Unii au subliniat faptul că, probabil, va fi mai mare decât F-22, odată terminat, câștigându-și porecla neoficială de  „Godzilla”.

    Cu scuturi termice și o structură integrată

    F-X va veni, de asemenea, cu scuturi termice și o structură integrată, care va fi realizată, probabil, din materiale compozite. Acest lucru va ajuta la reducerea greutății totale a aeronavei, oferind lui F-X o rază operațională mult extinsă și va oferi forțelor aeriene japoneze capacitatea, atât de necesară, de a fi flexibilă cu bazele aeriene din care va opera F-X. În ceea ce privește propulsia, una dintre principalele companii implicate în proiect, IHI Corporation, testează, încă din 2018, un nou motor cu reacție, motoarele turbofan XF9-1 low-bypass. Acest motor include câteva materiale „exotice” interesante, care vor menține greutatea redusă, crescând, simultan, toleranța la căldură a motorului, până la 1.800 grade Celsius. Inginerii japonezi s-au jucat, de asemenea, cu duze de vectorizare a tracțiunii pentru motorul XF9-1, care, dacă reușesc, ar putea oferi F-X o manevrabilitate impresionantă a aparatului. Acest tip de caracteristică este, în prezent, o parte integrantă a avioanelor de luptă F-22 și rusești Su-30. Se presupune că și avioanele chineze și J-20 au această capacitate.

    Va putea controla 3 aparate asemănătoare dronelor

    F-X va putea, de asemenea, să controleze până la trei aparate asemănătoare dronelor de sprijin pentru luptă. Acestea vor avea rolul de a găzdui senzori sau de a fi folosite ca platforme de arme suplimentare. Oricare tip de dronă ar îmbunătăți dramatic capacitatea ofensivă a lui F-X, reducând în același timp foarte mult expunerea avionului cu pilot la atacurile inamice.

    Este probabil ca Lockheed Martin să ofere asistență tehnică lui Mitsubishi  în dezvoltarea corpului avionului F-X și să ajute la integrarea sistemului. Pentru ca aeronava să fie, cu adevărat, stealth, designul corpului aeronavei și materialele utilizate vor fi inovatoare.

    Noul avion va fi, probabil, folosit ca un luptător multirol, capabil să atace ținte pe uscat și pe mare, precum și, desigur, în aer. Armamentul aeronavei în timpul luptei va varia, evident, în funcție de cerințe.

    Cine va construi noul avion?

    Avionul va fi co-dezvoltat de unele dintre cele mai mari nume din tehnologia japoneză, inclusiv Mitsubishi Heavy Industries, cu ajutorul unor companii americane. Odată dezvoltată, aeronava va zbura împreună cu propriile forțe aeriene ale Japoniei și, într-o anumită măsură, cu forțele armate ale NATO.

    Potrivit comunicatului de presă, Japonia vrea să construiască, inițial, aproximativ 90 de avioane de vânătoare, care vor înlocui venerabilele avioane F-2.

    Poate și mai ambițioase sunt planurile de a avea un prototip funcțional până în 2024, cu primul său zbor, în jurul anului 2028. Se speră, de asemenea, că F-X va fi în producție de serie până în 2030.

    Te-ar mai putea interesa

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.

    Ultima oră!

    Comentarii recente

    error: Content is protected !!
    %d blogeri au apreciat: