spot_img
9.6 C
Târgu Jiu
marți, aprilie 23, 2024
Altele
    AcasăNationalAți lucrat în străinătate? Iată cele mai frecvente întrebări despre rambursarea taxelor

    Ați lucrat în străinătate? Iată cele mai frecvente întrebări despre rambursarea taxelor

    În ultima perioadă, un număr semnificativ de români care lucrează în străinătate au decis să se întoarcă acasă, demonstrând că emigrația nu mai e “un drum cu sens unic.” Conform unor statistici recente, anual, se întorc în jur de 200.000 de cetățeni în patria mamă.

    Doar o parte dintre cei întorși, însă, au aplicat pentru recuperarea taxelor. Care sunt motivele pentru care cei mai mulți nu au început acest proces?

    Toți cei  care au muncit în altă țară au dreptul de a recupera taxele plătite în plus, indiferent de venitul realizat sau perioada lucrată. Întrucât Germania este țara în care cei mai mulți români aleg să emigreze, iată care este procesul de rambursare a taxelor din această țară.

    Pexels.com

     Fiecare persoană angajată legal într-o țară plătește, lunar, o sumă fixă la impozitul de pe salariu. În Germania, cota de impozitare poate ajunge până la 42% din  venit. Tocmai de aceea, persoanele care au muncit acolo ar trebui să fie interesate de acest proces, o anumită parte din acest procent poate fi rambursat în momentul în care decideți să vă întoarceți acasă. Merită subliniat și faptul că acest proces este unul de rutină, clar reglementat de către autoritățile fiscale, a cărui finalizare necesită câteva cunoștințe, colectarea unor documente și puțină răbdare. Rezultatul va fi pe măsură!

    Cum funcționează recuperarea taxelor în Germania?

     La fel ca multe dintre țările europene, Germania a semnat un acord de “evitare a dublei impuneri” cu majoritatea statelor relevante de pe piața muncii, protejând muncitorii de dubla impozitare. Această problemă este frecvent întâlnită, în momentul când cetățenii aplică pentru recuperarea de taxe.

    Primirea sumei finale are loc atunci când persoana care a muncit în țara străină depune către birourile fiscale declarația anuală cu veniturile și taxele plătite. Lucru care trebuie făcut prin autentificare în sistemul fiscal german.

    Este important ca, atunci când începeți acest proces, să furnizați fișele de plată de la toți angajatorii, ca informațiile să fie complete și să nu intervină datorii. Dacă alegeți să aplicați pentru mai mulți ani, atunci asigurați-vă că aveți toate fișele fiscale pentru fiecare an. De asemenea, ar trebui să pregătiți copii ale actelor de identitate, iar pentru Germania e bine dacă aveți și contractele de închiriere sau contractele de muncă. Nu sunt documente obligatorii, dar vă pot fi de mare folos.

    Depunerea dosarului se face, de regulă, la Oficiul Fiscal German din orașul în care ați fost înregistrat, sau puteți alege calea mai ușoară, trimiterea documentelor pe e-mail.

    Rambursarea se face în momentul în care biroul fiscal primește declarația completată corect și documentele necesare specificate. Restul depinde de inspectoratul fiscal de stat și de sfera acestuia de activitate.

    Cât durează recuperarea taxelor?

    Procedura rambursării taxelor poate dura de la 3 luni și până la jumătate de an. Aceasta este perioada medie estimată de Oficiile Fiscale, perioadă calculată din momentul trimiterii actelor către biroul fiscal străin.

    Când este bine să aplicați și unde?

     Puteți solicita rambursarea taxelor din Germania sau din oricare altă țară, în momentul când vă întoarceți în România. Puteți depune actele la biroul fiscal din țara respectivă, sau puteți apela la ajutorul unor specialiști. Dacă contactați o firmă specializată, atunci ei vor prelua responsabilitățile acestui proces, cu tot ce include el. Comisionul, de regulă, pentru aceste servicii, se reține la final, însă și aici depinde de compania cu care aplicați. Un lucru este cert, veți economisi mult timp.

    Principalul avantaj al aplicării prin firme specializate sunt cunoștințele și competențele necesare, astfel încât dumneavoastră să recuperați suma maximă posibilă.

    Ce se întâmplă dacă nu puteți obține toate documentele necesare?

     Lipsa documentelor este factorul principal care încetinește procesul de rambursare a taxelor. Dacă nu ați reușit să obțineți toate actele de care aveți nevoie, cel mai probabil veți avea nevoie de ajutorul unor specialiști. Tot ce aveți de făcut este să contactați fostul angajator, pentru a vă trimite fișa anuală și contractul de muncă și să treceți perioada în care ați lucrat acolo. Dacă altcineva aplică pentru dumneavoastră, furnizați neapărat și actul de identitate.

    Pexels.com

    De ce depinde recuperarea sumei finale?

    Poate cea mai comună întrebare, atunci când se discută de recuperarea taxelor este “Cât am de recuperat?”

    Pentru a ajunge la o sumă apropiată de cea finală, trebuie să luați în calcul mulți factori, de obicei individuali și anume: perioada lucrată, valoarea impozitelor plătite, venitul, statutul marital și clasa de impozitare (Germania).

    Sistemul de impozitare, în majoritatea țărilor, este progresiv, venit mare –  taxe mai multe – rambursare mai mare.

    Cum puteți obține alocația pentru copii?

    Spre deosebire de rambursările impozitelor, alocațiile pentru copii se acordă doar dacă ați muncit în Germania cu cel mult 6 luni în urmă. De asemenea, se acordă copiilor până la împlinirea vârstei de 25 de ani (dacă nu lucrează și încă studiază).

    Cuantumul alocației diferă în funcție de numărul de copii: dacă aveți unul sau doi copii, fiecare copil are dreptul la 204 euro/lună; al treilea are dreptul la 210 euro/lună iar următorii beneficiază de 235 euro/lună. Documentația pentru obținerea alocației este destul de complexă.

    Lista documentelor necesare:

    • Copie a formularului Lohnsteuerbescheinigung de la angajator sau ultimii 6 fluturași de salariu
    • Certificatul original Arbeitgeberbescheinigung de la angajator
    • Copie după contractul de închiriere
    • Copii ale documentelor de intrare/ieșire din zonele rezidențiale din Germania (Anmeldung/Abmeldung)
    • Copii după buletinele părinților
    • O copie a certificatului de căsătorie
    • Copie (copii) a (ale) certificatului (certificatelor) de naștere a (al) copilului (copiilor)
    • Copie a pașaportului sau a cărții de identitate a copilului (dacă e cazul)
    • Dacă copilul are între 18-25 de ani, este necesar și o adeverință de la școală/facultate (tradusă și ștampilată de un traducător autorizat)

    Beneficiază de alocație doar cei care au muncit în ultimele 6 luni în Germania, sau dacă vor începe muncă în anul în curs.

    “Este adevărat că, recuperând taxele, pierd dreptul de a munci din nou în Germania?”

    Aceasta este principala temere a celor care aplică pentru recuperarea taxelor. Rambursările de taxe atât din Germania cât și din alte țări sunt legale și autorizate de către Oficiile Fiscale străine, care nu limitează, în niciun fel, reîntoarcerea la muncă în țara respectivă.

    Așadar, toți cei care au muncit în străinătate au dreptul de a aplica pentru rambursarea taxelor. Cei care nu cunosc limba și nu știu ce trebuie să facă, pot apela la ajutorul specialiștilor, iar pentru persoanele destul de curajoase care muncesc, poate, de mai mulți ani, în străinătate, există opțiunea depunerii dosarelor direct către birourile fiscale.

    Oricare ar fi alegerea dumneavoastră, vă sfătuim să începeți demersurile pentru recuperarea taxelor plătite în plus în străinătate.

    (P)

    Te-ar mai putea interesa

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.

    Ultima oră!

    Comentarii recente

    error: Content is protected !!
    %d blogeri au apreciat: