Holocaustul, subiect de discuţie la Colegiul Naţional „Ecaterina Teodoroiu”

0
11

Istoria poate avea uneori file negre, file care te pun pe gânduri şi care îţi aduc aminte cât de norocos eşti că te-ai născut într-o societate normală, într-o lume care îţi dă şi nu îţi ia clipele frumoase şi cei mai frumoşi ani din viaţă. Supravieţuitorii Holocaustului sunt cei care, cu greu mai pot descrie ce înseamnă binele şi frumosul, Colegiul Naţional „Ecaterina Teodoroiu” din Târgu-Jiu o organizat, şi în acest an, cu prilejul Zilei Naţionale a Holocaustului, sesiunea de comunicări „Holocaustul între memorie şi uitare”, amintind de situaţia evreilor, de viaţa dură la care au fost supuşi şi la mai ales despre valoarea cuvântului „libertate”.

Tematica Holocaustului preocupă de câţiva ani şi profesorii târgujieni, printre aceştia numărându-se istoricii Gheorghe Nichifor şi Andrei Popete-Pătraşcu. Aceştia au organizat la Colegiul Naţional „Ecaterina Teodoroiu” din Târgu-Jiu, cu prilejul Zilei Naţionale a Holocaustului, 9 octombrie, sub egida Societăţii de Ştiinţe Istorice din România, Filiala Gorj, Sesiunea de comunicări „Holocaustul între memorie şi uitare”. „Ne preocupă astăzi responsabilizarea elevilor la dramele istoriei, dar şi implementarea unor valori care în trecut au fost subminate. Astăzi, mai mult ca oricând, abordarea tematici Holocaustului reclamă imperios lecţia asumării istoriei de către tânăra generaţie. Atunci când ne raportăm la una din cele mai negre pagini ale istoriei contemporane, Holocaustul, participarea şi responsabilitatea autorităţilor române în exterminarea evreilor au constituit subiect intens mediatizat în ultima perioadă. Ne-am propus ca elevii noştri să înţeleagă aceste demersuri cât mai obiectiv”, a declarat profesorul Andrei Popete-Pătraşcu, care anul trecut s-a aflat pentru zece zile în Israel, în cadrul unor cursuri de perfecţionare la Institutul Yad Vashem, din Ierusalim. Acţiunea de la Colegiul Naţional „Ecaterina Teodoroiu”. Acţiunea de la Colegiul Naţional „Ecaterina Teodoroiu” a constat într-o aplicaţie documentar-fotografică, cu peste 700 de imagini document, realizată de elevii colegiului, sub coordonarea profesorilor de istorie: Contextul internaţional politic la începutul celui de-al doilea război mondial, Bîzoc Diana (cls. a XI-a); Ideologia nazistă-Preda Adrian (cls. a XII-a); Evreii de-a lungul istoriei-Armencescu Alin (cls. a X-a); Viaţa evreilor înainte de Holocaust-Crăciun Roxana (cls. a XI-a); Ghetourile-Udriştioiu Florina (cls. a IX-a);Deportarea-Paralescu Andra (cls. a IX-a); Lagărele de muncă şi de concentrare-Grosu Codruţ (cls. a XI-a); Lagărele de exterminare-Guran Ionuţ (cls. a IX-a); Camerele de gazare-Combei Răzvan (cls. a XI-a); Experimentele medicale-Soare Roxana (cls. a X-a); Drama copiilor în lagăre-Negoiţă Denisa (cls. a XI-a); Evreii din România în lagăre-Bratu Silvia (cls. a XI-a); Eliberarea-Vlădulescu Denisa (cls. a X-a); Memorialistica Holocaustului -Stănescu Albert (cls. a XI-a).

Holocaustul, prin ochii elevilor

Participanţii la manifestare, elevi şi profesori, s-au arătat impresionaţi de drama suferită de poporul evreu, în timpul celui de-al doilea război mondial, când peste şase milioane dintre aceştia au fost exterminaţi de către nazişti. „Noi toţi trebuie să cunoaştem trecutul, cu tarele sale, pentru ca tânăra generaţie să fie educată în spiritul promovării toleranţei şi a bunei înţelegeri. De la acest deziderat au plecat şi colegii de la catedra de istorie, organizând activitatea de comemorare a victimelor Holocaustului, dar apelând la resursele ştiinţifice ale disciplinei pe care o predau”, a mărturistit profesorul de fizică Mihai Vâlceanu. Florina Udriştioiu a spus la finalul activităţii că „viaţa i-a marginalizat pe evrei şi i-a transformat în relicve neplăcute ale unui trecut întunecat, de care mulţi nu vor să-şi aducă aminte. Josef Mengele supranumit şi « îngerul morţii » şi ceilalţi doctori nazişti au torturat bărbaţi, femei şi copii. Au realizat experimente medicale neexplicabile, cumplite cât a durat Holocaustul. Victimele au fost puse în camere speciale unde au fost drogate, sau îngheţate până la moarte. Copii erau cel mai adesea predispuşi operaţiilor chirurgicale realizate fără anestezie, astfel încât durerea să fie şi mai cruntă… Transfuziile de sânge de la unul la celălalt, injecţiile cu substanţe letale. În aer plutea cruzimea infinită”. În fiecare an se vor organiza acţiuni menite să aducă în atenţia elevilor şi nu numai importanţa acestor evenimente şi ce impact au avut acestea supra umanităţii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here