spot_img
10.8 C
Târgu Jiu
vineri, aprilie 19, 2024
Altele
    AcasăSpecialA învins statul român

    A învins statul român

    Un gorjean a câştigat lupta împotriva statului român. Este vorba despre taxa pe poluare, prevăzută de legislaţia română, astfel cum a fost modificată inclusiv în decembrie 2009 şi care este contrară dreptului Uniunii Europene. Asta a decis ieri Curtea de Justiţie de la Luxemburg. Aceasta a respins totodată cererea Guvernului , e limitare în timp a efectelor hotărârii acestei instanţe.

    Legislaţia română a instituit, începand de la 1 iulie 2008, o taxă pe poluare care trebuie să fie plătită cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul în România. Reglementarea menţionată nu face distincţie între vehiculele fabricate în acest stat membru şi cele produse în străinătate. De asemenea, aceasta nu face distincţie între vehiculele noi şi vehiculele de ocazie, explică în hotărârea sa de joi Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) de la Luxemburg. Iulian Nisipeanu, de 56 de ani din comuna Săulesti a înmatriculat în Gorj un autovehicul de ocazie, cumpărat în Germania. Acest vehicul, din 1997, are o capacitate cilindrică de 1 597 centimetri cubi şi respectă norma de poluare Euro 2. Pentru a putea să înmatriculeze acest vehicul în România, domnul Nisipeanu a plătit, la data de 1 februarie 2010, suma de 4431 de lei ca taxă pe poluare. Apreciind că taxa este contrară dreptului Uniunii, a solicitat restituirea sumei plătite. Tribunalul Gorj, sesizat cu litigiul, a adresat Curţii de Justiţie a UE mai multe întrebări, cu privire la compatibilitatea legislaţiei respective cu dreptul Uniunii. „Dacă statul român ar fi redus taxa de primă înmatriculare, nimeni nu ar mai fi optat pentru a-şi duce maşina în Bulgaria să o înscrie. Mai mult, contribuţia la buget, implicit câştigul ar fi fost cu mult mai mare faţă de ce se strânge acum, când valorile mari ale taxei descurajează şi se merge în pierdere”, a precizat Iulian Nisipeanu.

    Mediu protejat…teoretic

    Potrivit Curţii Europene de Justitie, reglementarea menţionată are ca efect descurajarea importării şi punerii în circulaţie în România a unor autovehicule de ocazie, cumpărate din alte state membre. Curtea aminteşte de asemenea că obiectivul protecţiei mediului, invocat de Guvernul român pentru justificarea taxei, ar putea fi realizat mai complet şi mai coerent, aplicând taxa pe poluare oricărui vehicul care a fost pus în circulaţie în România. De la 1 ianuarie 2011, taxa de poluare a fost majorată în medie cu 45-50% faţă de cea valabilă în 2010, pentru anumite tipuri de motorizări.

    Te-ar mai putea interesa

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
    Introduceți aici numele dvs.

    Ultima oră!

    Comentarii recente

    error: Content is protected !!
    %d blogeri au apreciat: