Acasa / Interviuri / Mediatorul Adela Sgondea: „Noi nu judecăm! Aici nu există inculpat și pârât, ci părți într-o discuție!”

Mediatorul Adela Sgondea: „Noi nu judecăm! Aici nu există inculpat și pârât, ci părți într-o discuție!”

interviu 2Mediatorul Adela Sgondea, din municipiul Târgu-Jiu, este convinsă că doar comunicarea poate rezolva, măcar în parte, un conflict! Crede cu tărie în puterea comunicării, așa că alegerea profesiei de mediator a venit ca o urmare naturală. Practică medierea de patru ani și a ajutat, prin munca sa, la rezolvarea a nenumărate situații, scutind părțile de cheltuirea mai multor bani și de pierderea unor lungi perioade de timp. „Esența medierii constă în facilitarea comunicării între persoane, entități aflate în conflict, tocmai pentru ca acestea să genereze soluția cea mai bună pentru ele, fără a aduce atingere legii și ordinii publice, rolul mediatorului fiind acela de a face părțile să conștientizeze avantajele dialogului și de a le ajuta să dezvolte acel dialog”, a declarat mediatorul Adela Sgondea, din Târgu-Jiu.

Reporter: Ce ne spuneți despre dvs.?

Adela Sgondea: Am 37 ani, căsătorită din anul 2008, mamă a doi copii. Am urmat Facultatea de Științe Juridice și Administrative din cadrul Universității „Constantin Brâncuși”. Am ocupat o vreme funcția de consilier juridic, iar în 2012, când mă aflam în concediul de creștere și îngrijire copil, am descoperit profesia de mediator. Mediatorii nu judecă! În mediere nu există inculpat și pârât, ci părți într-o discuție, asta trebuie să știe lumea!

Rep.: Ce v-a impulsionat să alegeți profesia de mediator?

A.S.: Atât din experiența personală, cât și profesională, cred că doar comunicarea poate lămuri neînțelegerile și stinge conflictele existente în viața noastră. Consider că, fără a clarifica și înțelege ce ne-a adus în acea stare de disconfort, nicio hotărâre impusă nu ne va reda liniștea. Ca atare, încrederea în „PUTEREA COMUNICĂRII” a fost impulsul care m-a făcut să practic profesia de mediator. Esența medierii constă în facilitarea comunicării între persoane, entități aflate în conflict, tocmai pentru ca acestea să genereze soluția cea mai bună pentru ele, rolul mediatorului fiind acela de a face părțile să conștientizeze avantajele dialogului și de a le ajuta să dezvolte acel dialog.

Rep.: A reuşit această alternativă, medierea, să degreveze instanţele de numărul mare de dosare?

A.S.: Medierea a ajutat și ajută societatea în ansamblul ei, nu doar instanțele de judecată. Ca alternativă de rezolvare a conflictelor pe cale amiabilă, medierea reprezintă o activitate de interes public, extrajudiciară, care promovează dialogul, comunicarea. Drept urmare, medierea își propune să ajute la restabilirea echilibrului, atât la nivel de individ, cât și la nivel de societate.

Rep.: De când profesați, ce concluzii ați tras: au încredere gorjenii în mediatori sau preferă judecată?

A.S.: Pentru a avea încredere într-un mediator se impun a fi îndeplinite două condiții: prima condiție este ca cel puțin o parte a conflictului să se informeze sau să fie informată cu privire la alternativa medierii, iar cea de-a doua condiție este ca mediatorul să fie un bun profesionist. În cei patru ani de când practic doar profesia de mediator, dacă cerințele de mai sus sunt îndeplinite, am constatat că sunt foarte mulți oameni care acceptă să încerce soluționarea unui conflict prin mediere.

Rep.: Este medierea soluția la problemele legale tranșate de cei mai mulți în instanță?

interviu 1A.S.: Medierea este soluția tocmai pentru că ajută părțile să înțeleagă care sunt cauzele care au dus la acel conflict/litigiu și să găsească soluția cea mai bună pentru ele, fără a încălca normele legale, într-un timp mult mai scurt. Înțelegerea părților se poate materializează într-un acord scris (ACORD DE MEDIERE) care va cuprinde toate clauzele consimțite de acestea si are valoarea unui înscris sub semnătura privata. Acordul de mediere nu trebuie sa cuprindă prevederi care aduc atingere legii și ordinii publice. (…) Medierea este o soluție și pentru că înțelegerea la care se ajunge este echitabilă, agreată de toate părțile implicate, de tipul „câștig-câștig”, care duce la relansarea relațiilor dintre părți. Medierea poate fi soluția tuturor conflictelor, atât a celor juridicizate, cât și a celor nejuridicizate.

Rep.: Ce le spuneți celor care se gândesc la instanță și uită de mediere?

A.S.: Informarea cu privire la beneficiile și avantajele medierii este GRATUITĂ!!! Deci, le recomand ca prim pas să se informeze, fie intrând în primul birou de mediator pe care îl întâlnesc, fie căutând pe internet (site-uri de specialitate). Cei care au trecut printr-o procedură de mediere știu cu siguranță ce economie de timp, resurse financiare și emoționale fac cu această formă de soluționare a litigiilor/conflictelor.

Rep.: Ne puteți da câteva exemple din experiența dvs. de până acum, vă rog.

A.S.: Da. Printre tipurile de cauze mediate am avut și cauze comerciale. La un moment dat am fost contactată de administratorul unei societăți care spunea că are bani de recuperat de la o altă societate căreia îi vânduse marfă cu aproximativ un an în urmă și că aceasta nu achitase contravaloarea facturii. Scadența pentru plăți era la 3 luni de la livrare, însă plata era întârziată cu 7 luni. Pentru că nu a plătit, cel care vindea marfa a refuzat să-i mai trimită alt transport, iar cel care aștepta marfa s-a supărat că a fost pus, la rândul lui, în situația de a nu-și putea onora comenzile. Astfel, a fost întreruptă orice comunicare între cele două societăți. În urma demarării discuțiilor prin intermediul mediatorului și-au dat seama că suma datorată în contravaloarea mărfii a fost compensată cu un set de cauciucuri auto, ridicate de șoferul care livrase marfa. Cauciucurile au fost montate pe o mașină a vânzătorului, mașină care arsese la scurt timp după livrare, uitând să facă și scriptic compensarea, astfel factura apărând neachitată în contabilitate. Mai mult, șoferul care luase cauciucurile în compensare nu mai era angajatul societății. A fost contactat și acesta, confirmând că a ridicat setul de cauciucuri. Într-un final, părțile au înțeles că a fost lipsă de comunicare, s-a operat și contabil acea compensare, iar cele două societăți au stabilit să reia colaborarea pe baza unui contract în care au inclus clauze clare cu privire la modul lucru și comunicare. Astfel, cele două societăți și-au protejat imaginea evitând un proces public, au economisit timp și bani și au relansat relațiile comerciale.

Rep.: Care sunt cele mai frecvente tipuri de conflicte pentru a căror soluţionare apelează la mediere?

A.S.: Din experiența mea, cele mai frecvente tipuri de conflicte în care se apelează la mediere sunt conflictele familiale, comerciale, dar și partajele și cauzele penale.

Scrie un commentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*